Snír Péter

coach, csoportdinamikai tréner, szupervízor, szervezetfejlesztő, In Dynamics Consulting Kft.

Program (09. 14.): Kurt Lewin eszközei és szemlélete a tréningeken és teamfejlesztésekben
Program (09. 16.): A tréning, mint fejlesztési műfaj devalválódása - mit tehetünk a TRÉNING becsületének helyreállításáért?

BEMUTATKOZÁS

Életem egyik legfontosabb és személyiségemet jelentősen formáló élménye a csoportdinamikai tréningeken és a csoportdinamikai tréner képzésen való részvétel volt. Nem véletlen, hiszen nagyon sok és fájdalmasan érintő visszajelzést kaptam a viselkedésemre számtalan alkalommal ezeken a csoportdinamikai képzéseken, annak ellenére, hogy már túl voltam a 7 éves pszichodráma vezető képzésen, ami úgyszintén egy kemény, személyiséget formáló képzés volt.
A csoportdinamikai módszer (a T-csoport) szociálpszichológia, konfrontatív, az itt és mostban történő visszajelzésre alapuló műfaj, ami hazánkban alig ismert. Ezt a szemléletet és módszertant közel 10 éves, 1000 órás és kompetenciaalapú csoportdinamikai tréner képzésen (DGGO) tanultam meg és terjesztem idehaza a coaching, tréning és szervezetfejlesztés területén. Ezeket a csoportdinamikai tréningeket vagy csoportdinamikai szemléletű képzéseket Kurt Lewin módszertana szerint vezették a német képzőim. Közülük sokat köszönök O. Hürter szupervízoromnak, aki Ronald Lippitnél Kurt Lewin legfontosabb munkatársánál tanult, K. Antonsnak, aki többek között az NTL-ben képződött és K. Schattenhoffernek, aki mindkettőjük tanítványa volt.

Végzettségeimről, főbb kompetencia területeimről
és publikációimról itt olvashatsz.   
   

PROGRAM AJÁNLÓ (1)
MASTERCLASS program, szeptember 14. szerda

Kurt Lewin eszközei és szemlélete a tréningeken és teamfejlesztésekben

Műfaj: önismereti sajátélményű workshop

Kurt Lewin a 20. század legbefolyásosabb pszichológusai közé tartozik, a szociálpszichológia és a szervezetfejlesztés "atyjának" tartják. A pszichológia számos területén maradandót alkotott. Ezek közül a csoportdinamikát, akciókutatást és visszajelzést kiemelném, amik a tréning, team- és szervezetfejlesztés elengedhetetlen eszközei és ezen a sajátélményű workshopon kerülnek bemutatásra, megvitatásra.

A résztvevők ezen a workshopon megtapasztalják,

  • hogy hogyan lehet a csoportdinamikával és az egész csoporttal dolgozni és ezt felhasználni a csoporttagok fejlesztésére.
  • hogy hogyan lehet azonnal ható, viselkedést változtató visszajelzést adni.
  • mi minden nem visszajelzés, pedig a köznyelvben annak hívják és inkább ártanak mint használnak.
  • és megismerkednek egy nagyon egyszerű és hatékony teamfejlsztési modellel.

A sajátélményű workshop felépítése:

  • Csoportdiagnosztikát (teamdiagnosztikát) szolgáló gyakorlat (30 perc)
  • Akciókutatás - ahogy a tréningen (t-csoportban) vagy teamfejlesztésen alkalmazzuk. Ebben a részben a résztvevők reflektálnak a csoportdinamikára, megélt szerepekre, kölcsönhatásokra és visszajelzést adnak egymás viselkedésére az itt és mostban. (90 perc).
  • Elméleti rész a Lewin-i csoportdinamikáról (centripetális és centrifugális erők, mezőelmélet) és változás felfogásáról (unfreeze, change, refreeze), akció kutatásról és visszajelzésről, valamint a követői által kidolgozott csoportdinamikai szemléletű teamfejlesztési modellről (K. Schattenhoffer és C. Edding)

PROGRAM AJÁNLÓ (2)
szeptember 16. péntek

A tréning, mint fejlesztési műfaj devalválódása - mit tehetünk a TRÉNING becsületének helyreállításáért?

Műfaj: előadás és facilitált beszélgetés

Az előadás a tapasztalt piaci jelenségekről, a minőségi munka kritériumairól és a fejlesztő szakember kompetenciáiról szól.

Az előadást követő beszélgetésben azt járjuk körbe, hogy mire van szükség ahhoz, hogy szakamilag vállalható legyen egy megbízás (tréning, szervezetfejlesztés, coaching, vagy szakember képzés) és mik azok a kritériumok, amelyek szükségesek ahhoz, hogy ezek a fejlesztési formák hatékonyak legyenek és ne csak egy pipa a költséghelyben.

Az elmúlt 15 évben számos "széttréningezett" vezetővel és különböző (tréner, coach, szervezetfejlesztő, stb.) képzéseket abszolváló szakemberrel találkoztam, akiknél azt tapasztaltam, hogy az alapvető társas kompetenciájuk nincs rendben és alapvető szembetűnő kommunikációs hibákat követnek el, vagy szakemberként, vezetőként nem a szituációnak megfelelő, adekvát viselkedést mutatnak. Bár elméletben a résztvevők, vezetők tudják, hogy mi lenne a megfelelő kifejezés vagy adekvát viselkedés az adott szituációban (pl. nem az ember mit csinált, hanem én mit csináltam), vagy hogyan kell konfliktust kezelni, azonban a gyakorlatban ezt nem tudják alkalmazni.
Sok esetben azzal találkozom, hogy team coachingon tréning gyakorlatokat csinálnak, ráadásul úgy, hogy az adott gyakorlatot nem kapcsolják össze a teamben felmerülő hasonló problémával.
Vagy pl. trénereknek szóló több ezer tagot számláló Facebook oldalon szakmailag vállalhatatlan megbízásokra kérnek tréning gyakorlatokat, megoldásokat a trénerek vagy azzal büszkélkednek, hogy milyen eredményt értek el. pl. 30 fő részvételével egy 2 órás tréningen 1 tréner vezetésével, vagy pl 2 órás tréning gyakorlatot is tréningnek hívnak.

Ezekből a jelenségekből arra tudok következtetni, hogy a "széttréningezett" vezetők, vagy kiképzett szakemberek a nem adekvát kommunikációra, viselkedésre nem kaptak visszajelzést a trénerektől, képzőktől. Illetve rosszul képzettek a szakemberek, akik elvállalnak olyan megbízásokat, amelyek szakmailag teljesíthetetlenek.

Miért van ez? Inkompetens trénerek, coachok, szervezetfejlesztők tartanak szakmailag vállalhatatlan megbízásokat?

Mi kell ahhoz, hogy a tréningnek, képzésnek legyen maradandó, fejlesztő hatása és ne csak arra emlékezzenek a résztvevők, hogy jó volt a kaja a tréningen?

Mitől nem lesz egy tréning, vagy képzés a tréner (képző) részéről szakmai prostitúció?